Tuesday, November 16, 2010

Den mördade svenskan!

Som de flesta antagligen har läst så blev en ung kvinna på smekmånad mördad här i Kapstaden i lördagskväll! Fruktansvärt tragiskt samt otroligt onödigt!
Måste bara påpeka att den beklagligt höga mordstatistik som Sydafrika trots allt har, i huvudsak utspelas i kåkstäderna, som väldigt ofta rör sig om gäng uppgörelser!
Alla medier är inte så duktiga på att klargöra var det hela hände men det hände alltså ute i en kåkstad/slumområde!
De flesta av mina vita sydafrikanska kompisar har aldrig satt sin fot i en kåkstad överhuvudtaget..
Som turist tycker jag absolut att man skall se till att besöka dessa kåkstäder men enbart med auktoriserad guide och det dagtid!
Punkt slut!
Sydafrika/Kapstaden är ett otroligt resmål men som alla storstäder finns det områden man skall undvika, särskilt nattetid!
Jag hoppas verkligen att den här hemska händelsen inte skall avskräcka folk från att upptäcka denna underbara stad! Under mina 9 år här har jag aldrig känt mig otrygg och endast förlorat pengar en gång, då jag blev avlurad dem av en amerikan..
Jag var själv ute i Khayelicha idag med gäster och skall i morgon ut igen med 44 nya gäster.
Sänder mina tankar till de stackars sörjande!

No comments: